måndag 20 februari 2012

Stylad retrolampa


Som jag berättat om här på bloggen tidigare hade vi i min familj en speciell julklappsutdelning i julas. Vi bytte hemgjorda eller finurliga saker och påhitt. Väldigt trevligt och lyckat koncept! Min lillebror Victor var en svår nöt att knäcka. Jag ville ge något som verkligen passade honom, och han är inte så mycket för ljust och lantligt eller shabby chic, om man säger så =). Men han är mycket för retro och film, så då kom jag på den biljanta idén att styla en lampa till honom.


Jag gick till en loppis och inhandlade en lampa att ha som bas. Eftersom det var skärmen som skulle stylas så var det viktigt att den var rak och hade en ljus, eller åtminstone enfärgad botten. och så fick den gärna vara riktigt stor!


Väl hemma satte jag mig vid internet och letade upp ett hundratal olika filmisar och idolbilder på skådespelare. Dessa skrev jag ut i färg i flera upplagor och klippte itu. Därefter limmade jag på filmisarna en och en, omlott med varandra. Jag försökte hitta en bra mix mellan färg och svartvitt, nytt och gammalt. När hela skärmen var täckt lackade jag det hela med decoupagelack tre gånger. Slutligen limmade jag på ett svart silkesband längs med över- och nederkanten. Rolig idé, eller hur!

Ja, det var dagens ganska pyssliga, men egentligen väldigt enkla pysseltips. Nu ska jag packa upp det sista av me&i-kollektionen som kom på posten idag. Väldigt kul =), nästan som julafton igen!
KRAM Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar