måndag 7 mars 2011

Fina vita ljuslyktor

Idag har jag pysslat fina ljuslyktor som jag ska ställa ut o förhoppningsvis sälja på den kreativa dagen i Lekeryd om 4 veckor. Jag gjorde ett par till mig själv i våras och har fått så många uppmuntrande ord om dem. Å vad glad det gör mig!



Jag använder Ikea-glas - det viktigaste är att modelllen är så rak som möjligt. På dessa lyktor har jag satt på ett ganska glest spetstyg. Mät ut en lagom stor bit och lägg med fördel till lite extra i marginalerna. Klistra på en liten bit i taget. Jag kör med Karlssons klister som jag sprider ut över glaset. Men längs med över- och nederkanten på glaset är jag extra noggrann. Tryck till tyget och se till att det är ordentligt spänt. När det torkat till klipper jag bort det överflödiga tyget vid skarven och vid kanterna. Så nära som det bara går. För att få en lite bättre yta lackar jag
slutligen på spetstyget med decoupagelack. Jag ser sedan över kanterna en extra gång så att inga tråkiga trådar sticker ut. När själva ytskiktet är klart och torrt binder jag runt ett band eller snöre för att få resultatet att se lite mer arbetat ut, men de är fina utan också! Dessa lyktor går fort att göra så fort man fått in snitsen!

5 kommentarer:

  1. Kul med den här bloggen! Fina prylar och kul att höra hur du har burit dig åt.

    SvaraRadera
  2. Så fint! Vilket fint hem du verkar ha, syns inga spår av 3 små barn...

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni för uppmuntran! Det gör mig sååå glad! Ida - Haha... Skenet bedrar. Du skulle bara veta hur en fotografering går till... Kanske avslöjar det nån gång. Här hemma röjer barnen för fullt. Men bland pyssel och loppisfynd går det bra att röja tycker jag! Hemmet ska vara till för alla. Och vi har ingen vrå som är förbjuden för barnen.

    SvaraRadera
  4. Vilka fina ljuslyktor! Jag har en fråga, hur tål ljusen värme? Har någon av dem spruckit? Jag ska hålla i en pysselverkstad för barn där vi ska göra egna ljuslyktor och jag tänkte köpa glas på IKEA (den rakaste modell jag hittat heter godis, antar att det är den modellen du använt). Hälsningar Emma

    SvaraRadera
  5. Hej Emma
    Tack, vad roligt att du tycker om dem. Ärligt talat minns jag inte vad modellen heter, men jag vet att jag köpte dem på Ikea. De som jag har använt har tålt värme väldigt bra. Jag har inte haft någon lykta som spruckit. Lycka till med din pysselverkstad. Kram Elin

    SvaraRadera