måndag 11 juli 2011

På bakhumör!

Idag har jag passat på att baka, något som jag inte hunnit på ett tag nu. Usch vad tråkigt det är med köpt fikabröd. Hembakt ska det va! Idag blev det sockerkringlor och schackrutor. Två klassiker! O det blev helt ljuvligt gott!

Sockerkringlor

Det här behövs för ca 40 st sockerkringlor:
50 g jäst
200 g smör eller margarin
4 dl standardmjölk
2 ägg
1 dl socker
1 krm salt
2 krm hjorthornssalt
ca 15 dl vetemjöl

Pensling och garnering:
smält smör
1 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker


Gör så här:
1. Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Låt det bli fingervarmt. Häll det över jästen och rör om så att den löser sig.
2. Tillsätt salt, socker, ägg, hjorthornssalt och det mesta av mjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt den jäsa under duk ca 30 minuter.
3. Stjälp upp degen på bakbordet och knåda den smidig på nytt. Dela degen i ca 40 lika stora bitar. Rulla ut varje degbit till en smal längd, ca 30 cm. Forma kringlor och lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Låt bröden jäsa under duk ca 30 minuter.
4. Grädda mitt i ugnen ca 6 minuter på 250 graders värme eller tills kringlorna har fin färg.
5. Rör samman socker med vaniljsocker. Pensla de varma kringlorna med smält matfett och doppa dem i sockerblandningen. Ska kringlorna frysas så garnerar man dem dock efter upptining.


Hoppas ni får en skön kväll goa läsare!
Kram Elin

2 kommentarer:

  1. Åh idag har det varit en riktig bakdag. Jag var precis på väg att dra igång ett bak jag också när svärmor ringde och bjöd in till fika med nybakta kardemummabullar.
    Här får det bakas en annan dag!
    // Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Vilka fina sockerkringlor du har bakat.Tror jag ska skriva av receptet och baka dem en dag.Ha de bra kram/ Anita

    SvaraRadera