onsdag 21 september 2011

Mammas ljuvliga rutor

Idag har JPs reportage om mig också publicerats i Smålandstidningen, Tranåstidningen och Vetlandaposten. Det var en överraskning! Jag känner mig väldigt varm och glad av alla fina kommentarer jag fått, och tacksam för att så många hört av sig! Väkomna till er som hittat hit genom alla dessa tidningar


I veckan ska några kära vänner komma och hälsa på här hemma. Då vill jag bjuda på något riktigt gott. Så idag har jag bakat alldeles ljuvliga jordnötsrutor. Det är mammas recept. När hon bakade dem under min barndom var det verkligen något extra. Och här hemma får jag nästan gömma undan dem om de ska räcka mer än ett par dagar... =).


De är otroligt lätta att göra. Inte ens ugnen behövs! Här kommer receptet:

JORDNÖTSRUTOR ca 30 st

1 burk jordnötssmör, 340 g
1 dl socker
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl kokosflingor
1 l flingor (cornflakes, specialflingor, rice crispies)
200 g mörk choklad
1 msk olja

Gör så här:
Smält jordnötssmör på svag värme i en kastrull tillsammans med socker, sirap och kokos. När alla ingredienser blandat sig till en smidig smet häller du i en liter flingor och blandar samman.

Bred ut jordnötssmeten i en form. Jag använder en ugnsform som är ca 20 * 30 cm. Jag lägger bakplåtspapper i botten, så att man lätt kan lyfta ur kakan när det är dags att skära upp den.

Smält chokladen och blanda i en matsked olja. Bred sedan chokladen över jordnötskakan. Låt stelna. Skär sedan upp i rutor. MUMS!


Ok, det är inte direkt något man äter när man går på diet. Men jag tycker man kan få njuta av en god kaka då och då utan att behöva känna dåligt samvete.

Ha en fin dag o glöm inte att vara med och tävla om ett fint kakfat. Tävlingen hittar du om du rullar ner och läser inlägget TÄVLINGSDAGS!

KRAM Elin

10 kommentarer:

  1. Läste om dig idag i VP och blev bara tvungen att titta in! Super fin blogg och massa fint du gör!
    Men jag hade också en liten fråga...jag känner att jag själv är i den sitsen som du har varit i. Det är bara det att jag inte riktigt vet hur man går till väga...Gick du till någon kurator (om du nu vill dela ngt så privat)eller hur gick du till väga? Tyvärr har jag inte så mycket stöd hemifrån så jag tar tacksamt emot tips.
    Mvh Sassa

    SvaraRadera
  2. Hej.. Mmm, jordnötskakor är en av mina favvoritkakor, dom är såå goda! Å jag håller med dej, man får gömma dom om de ska räcka ett tag ;) Ha en skön kväll. Kram kram

    SvaraRadera
  3. Sassa, jag tror det är jätteviktigt att man tar sitt mående på allvar och att man får hjälp. Tror att det är väldigt svårt att kämpa med det på egen hand... Snälla maila mig på elinbergis@gmail.com så kan vi prata vidare där! Vill gärna stötta dig, men helst över mailen. Kram så länge

    SvaraRadera
  4. Hejsan, kul att du vill vara med i min utlottning... Kakorna ser underbara ut, påminner om några som min mamma gjorde. Måste leta upp receptet, jag tror att det var nougat som man smetade ut ovanpå.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Hej igen, glömde säga att du har en väldigt mysig blogg...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Ja då var jag här igen, kunde inte låta bli så mysigt som det verkar vara här:-) Jordnötskakor mums.....de gör jag ibland oxå. Men vad då diet???? Det beror väl på vilken diet man gå på eller?? Ha, ha. DIET= Did I eat that??? Ha en bra dag och ta dej du en extra jordnötskaka. Kram Cathrin

    SvaraRadera
  7. Mums! Hemma kallar vi dom snickerskakor! =)

    SvaraRadera
  8. Vad goda dom ser ut att vara, måste jag testa någon dag! :)
    Åh, de måste jag bara läsa då! Vilka fina saker du gör!!
    Har du gjort dom ljuslyktorna med vit spets också? Hur har du gjort dom?
    Du inspirerar mig väldigt mycket! :)

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig blogg du har Elin :) Blev så inspirerad i höstmörkret att baka dessa kakor och dom blev SÅ smarriga! Tack! Hoppas allt är bra! Kram Susanna (gamla grannen på Skogsgatan)

    SvaraRadera
  10. Tack snälla söta ni för era uppmuntrande ord! De gör mig så glad!

    Susanna - vad roligt att du hittat hit! Hoppas det är bra med dig!

    Jenny - Ljuslyktorna har jag gjort själv. Väldigt enkelt faktiskt. Jag skrev ett inlägg om hur jag gör dem. Du hittar det i bloggarkivet här till vänster under 'mars' - Fina vita ljuslyktor.

    SvaraRadera