tisdag 1 mars 2011

Decoupage

Idag har jag tagit tag i några papperslådor jag beställt från Slöjddetaljer. Efter grundmålning i vitt har jag gjort decoupage på dem. Till det behövs ett grundmaterial - ex kartong, trä eller porslin, decoupage-lack och decoupage-papper eller servetter. Jag kör alltid med servett. Billigt är det, och så finns det alltid hemma - och annars i närmsta butik. Decoupage är inte särksilt svårt, men tar tid. Efter grundmålningen förbereder man servetten/pappret man ska använda. Klipp eller skär så noga som möjligt, ofta behöver man skarva och mönsteranpassa för att täcka hela ytan. Ta bort de två (!) undre lagren av servetten. Bara det översta supertunna lagret ska med. Lacka ytan (jag använder disksvampar där jag rivit bort den skrovliga ytan). Lägg på servetten och tryck försiktigt men bestämt servetten mot underlaget så att det blir slätt och så att det inte blir en massa luftbubblor. Låt torka. Lacka sedan ytterligare minst tre lager (låt torka emellan). Klart!

Resulatet: Lådor med lock från Slöjddetaljer, vit allmogefärg, servetter från Åhléns.

2 kommentarer:

  1. Åh, så fina de blev!

    SvaraRadera
  2. Vilket jobb du lägger ner! Imponerande!

    Kram Mirjam

    SvaraRadera