lördag 22 oktober 2011

Finfin smyckesförvaring


Idag sprider sig doften av nybakat och nylagat här hemma. Jag förbereder kalas - för imorgon fyller jag år! Å jag älskar födelsedagar - både min egen och andras. Firas ska det göras ordentligt, med alla man älskar, massor av mat, massor av godsaker, skratt, spel och lekar! Mitt i alla förberedelser kom jag på att jag skulle fixa en smyckesförvaring som jag gått och funderat på ett tag. Kanske inte helt rätt prioritet en dag som denna. Men men, kreativiteten är stark och lockande som vanligt =).


Jag älskar örhängen! Och det behöver inte vara en massa dyrbara saker. Härligt krimskrams och blingbling samsas med några enstaka smycken med klassiska pärlor, silver och guld. Mitt probem har varit att alla krokar och pärlor och länkar hakar upp sig i varandra, och vill jag ha det där favoritörhänget får jag finna mig i att tålmodigt försöka pilla ut det ur virrvarret först. Nu är det slut på det! I ett litet outnyttjat hörn i sovrummet har jag satt upp en bit hönsnät. Och de små öglorna är alldeles perfekta för att hänga upp mina örhängen i (nu funkar det i och för sig bara på de örhöngen med krokar, men det räcker ganska långt). En grövre spik intill hönsnätet får agera krok för några av mina halsband.


För att piffa det hela har jag satt fast ett par gamla vykort på hönsnätet. Vykorten har vi fått av min mans farmor. På baksidan finns gratulationshälsningar och de är daterade till 1916 och 1918! De fina välbevarade motiven förstärker vintage-känslan. Apråpå smycken, så vill jag gärna göra lite reklam för min syster Annas nystartade blogg, där hon skapar, inspirerar och säljer. Kika gärna in på: http://sirasmycken.blogspot.com/

Häpp, bäst att fortsätta med lite kalasförberedelser innan stressen infinner sig.

Ha det fint!
KRAM Elin

8 kommentarer:

  1. Vilken fIn id'e! Den ska jag komma ihåg!

    SvaraRadera
  2. Smart o snygg förvaring! Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Vad fiffig du är. Grattis lite sent men hoppas du haft en bra dag. kram/Anita K

    SvaraRadera
  4. Åh, jag har också gått och funderat på denna idén, fast att spänna upp hönsnätet på en ram. Men sen blev jag fundersam när jag läste att man inte ska hänga smycken på olackad metall.... är hönsnät lackat tro? Oavsett så är det grymt snyggt och fiffigt!!!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack för era uppmuntrande kommentarer! Anna: det kan säkert vara så att olackad metall inte är bra för finsmycken. Och hönsnät känns definitivt olackat. Men på billigt krimskrams tror jag inte det har någon större inverkan. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju spraylacka hönsnätet innan man sätter upp det.

    SvaraRadera
  6. Vad fint och fiffigt:) Var i sovrummet hänger det?

    SvaraRadera
  7. I den lilla vinkeln efter garderoberna, där vi har byrån o spegeln. Kram

    SvaraRadera
  8. Så himla fin din smyckesförvaring blev! :)

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera