måndag 17 oktober 2011

Lyxiga maränger


I helgen fick jag några äggvitor över och tänkte att jag ville baka maränger. I somras såg jag tv-programmet där Leila bakade i Frankrike. I ett avsnitt gjorde hon en härlig maräng där hon blandade i choklad. Det såg ljuvligt ut! Så det testade jag.


Maränger borde man göra oftare, det är ju hur enkelt som helst. 3 äggvitor, 3 dl socker, en nypa salt och en tesked ättiksprit (de två sistnämnda kan uteslutas). Och så vispa till vitt, fast skum. Väl färdigvispat, blandade jag i ca 60g mörk smält choklad. Jag rörde runt två varv - då blev det lite blandat, men smeten var fortfarande skiktad och lite randig. Och så klickad jag ut på en plåt i 10 slaviga klickar. In i ugnen 15-20 minuter på 175 g värme.



Å så lyxiga och mumsiga de blev. Frasiga på utsidan och krämiga inuti. Lyx!

Ha en fin kväll där ute i stugorna!

KRAM Elin

3 kommentarer:

  1. Åh, de ser helt underbara ut! Måste prova någon dag snart! Härligt!

    Selma sitter i knät och tittar, det första hon säger är "Glass!" Och sen när hon ser bilden säger hon "Elin, Elin!" Mysigt!

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott!! Fast smeten är ju också underbar! I somras åt jag maränger med polka i:)mums

    SvaraRadera
  3. Tack för det receptet, det låter jättegott!

    Ha en fin måndagskväll!

    Lena

    SvaraRadera