lördag 15 oktober 2011

Att skapa en illusion


Idag ska jag skriva några rader om att skapa en lantinspirerad stil i ett hem ett hem som egentligen är allt annat än lantligt... Inte det lättaste. Vårt hem är från 60-talet, kantigt och helt och hållet utan mysigt lull-lull. Inga paneler, inga gamla golv, inga charmiga lister, inga vackra fönster. Till saker hör också att vi som nygifta och fattiga studenter satsade Enbart! på Ikeamöbler när vi började skapa vårt hem. Men även kantiga 60-talshus och vardaliga ikeamöbler kan få en lantlig känsla.


Ett bra exempel på hur man kan förändra med enkla medel är bokhyllan EXPEDIT fån Ikea, som jag bara tycker är sååå tråkig. De rena linjerna och kantigheten passar inte alls in hos oss längre. Dessutom är det omöjligt att hålla ordning i alla de kvadratiska hålen. Så jag tog fram en gammal duk som var lite solkig här och där. Jag valde de bästa delarna och sydde en kappa av dem. Jag tyckte det var fint att göra den avskuren, med några veck under som gav den lite volym. Kappan spikade jag upp längs med överkanten på hyllan. Runt spikarna knöt jag söta spetsband till rosetter.


Eftersom jag la hyllan ner, då blev det inte bara förvaring, utan också en lagom hög bänk att ställa fina saker på. Nu har vår tråkiga hylla blivit en fröjd för ögat! Ibland gäller det bara att tänka utanför ramarna, våga, och eventuellt sälja in den knäppa idén till den något skeptiska maken (som förövrigt är ganska nöjd med slutresultatet!)


Hoppas ni får en riktigt skön helg!
KRAM på er!

4 kommentarer:

  1. Väldigt fint Elin! Så kul att du delar med dig av hur ni har gjort!! Kram

    SvaraRadera
  2. Du lyckades få det riktigt lantligt! Ingen kan ana en ikea möbel där bakom! kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg du har! Kommer att följa och med stor sannolikhet inspireras massor.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla ni! Sandra, vad roligt att du hittat hit! Varmt välkommen!

    SvaraRadera