torsdag 16 juni 2011

Nostalgi till en ny liten prinsessa


Förra veckan fick jag ännu en liten systerdotter. O jag blev moster igen! Det är stort! Jag känner redan en sån kärlek till lilla bebisen fastän jag inte träffat henne än, och jag längtar såå efter att få gosa med henne, snusa henne i nacken och smeka det fjuniga huvudet! jag ville göra något speciellt till nyaste bebisen i familjen. Och efter lite pysslande och klurande resulterade det i denna underbara tavla.


Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin läste vi som små. Jag tyckte så mycket om berättelserna och bilderna var underbara! Och nu kom det sig att min mormor hade en gammal bok som mamma fått som liten på 50-talet. Boken var trasig och det saknades ett par sidor, så mormor skulle slänga den. Men! Då ryckte jag ut. Inte kan man slänga en sån underbar bok! Man kan ju använda den till något annat - exempelvis pyssla med den =). Så här jag har limmat på en boksida på en tavelduk som var uppspänd på en träram, och runt hela ramen har jag limmat fast en kantspets.


I övre hörnet har jag satt dit en skylt. En ram i kartong målade jag i en nyans som går ton i ton med Tant Gredelins klänning. I ramen har jag satt dit ett litet urklipp med text från boken. Jag hade några bokmärken som jag klippte ut blommor från och satte fast i kanten på skylten. Och slutligen hängde jag fast en liten ettikett i ramen. Jag tyckte det blev fint att använda samma beige-bruna ton på pappret som också finns i kantspetsen på tavelramen.


Så skickade jag iväg presenten till lilla bebisen, fint inslaget såklart - det är ju nästan lika viktigt som innehållet!

Jag har kvar nästan en hel bok att göra fler underbara tavlor av, så, så småningom kommer jag göra fler och lägga ut till försäljning. Håll utkik, eller förhandboka om du vill vara säker på att få en.

Hoppas ni får en fin dag. Här hemma blir det kalas för min älskade man som fyller år idag! Kul!

1 kommentar:

  1. Hej Elin Vilken fin tavla du har gjort det är kul när man kan återanvända och miljövänligt också.Jag kollar på din blogg ibland.Fick adressen när det var utställning i P kyrkan i våras.Kram/Anita

    SvaraRadera