tisdag 14 juni 2011

Romantisk samling från barndomen


Jag vet inte hur det var när ni var små, men hemma hos oss var det väldigt viktigt att vi barn samlade porslin och andra saker till våra framtida hem. Mamma tog med oss var och en till Duka och där fick vi välja en kaffeservis som skulle användas till fina tillställningar i vårt vuxenliv. Detta måste vara någon slags kvarleva från svunna tiden. Men hursomhelst... Vi valde vårt porslin - vissa av oss (fem syskon) mycket motvilligt. Och så fick vi något fat eller någon kopp varje födelsedag och jul.


Länge länge stod dessa skatter bara orörda längst in i ett skåp, och många var de tillfällen då jag suckade lite över att jag inte valt något mer modernt och användbart. Men nu! Nu är jag glad att jag har min kaffeservis och att jag valde just en ljuv och romantisk sådan! Nu står den redo i vårt fina vitrinskåp och då och då tar jag fram den - inte för att det nödvändigtvis är en fin tillställning, utan mest för att jag vill duka riktigt fint och sätta guldkant på fikastunden.


Förresten... Jag valde Classic Rose från tyska Rosenthal.

3 kommentarer:

  1. Kul att saker kan ändra sig med tiden. Snyggt!

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Vad jag känner igen det där! Jag fick en julservice av min farmor varje julafton. Målad av Jenny Nyström! Då tyckte jag det var supertråkigt och ibland öppnade jag inte ens paketet för det var ju så uppenbart vad det var i.. Nu äääälskar jag min julservice och den åker fram i slutet av november varje år för att pryda köket! Ha ha! Vad man kan ändra sig! Kram på dig! / Emelie

    SvaraRadera
  3. Hihi! Vad kul med lite igen-kännings-faktor! Kram tillbaka

    SvaraRadera