tisdag 1 november 2011

Den som frågar får veta =)

Hej hej
Idag ligger mina ny hyllplan till köket på torkning. Vita och fina ska de bli! Så jag har inte så mycket inspirerande att visa upp. Istället tänkte jag passa på att svara på några av de vanligaste frågorna jag får från folk om bloggandet och pysslandet. Så - håll till godo (O fråga gärna vidare eller kom med reflektioner om det är något du funderar på):


1. Hur HINNER du pyssla? Du som har tre barn och allt...
SVAR: Pysslandet och fixandet här hemma är MIN tid, något som GER mig energi och kraft snarare än tvärtom. Det är min oas. Jag tror det är superviktigt, inte minst när man är småbarnsmamma och livet är hysteriskt emellanåt att trots allt ändå ta sig tid för sånt som man går och längtar efter. När allt kommer omkring är jag fakiskt inte bara mamma - jag är Elin också. Jag har oftast något kreativt projekt på gång hela tiden och försöker stjäla några minuter här och där till det. Men den stora fokuserade delen av pysslandet och fixandet sker på kvällarna, när banen sover. Dessutom är jag en riktig kvälls- och nattmänniska. Så på kvällen kommer jag verkligen igång!

2. Alltså, ni ser ut att ha det så fint hemma. Hos oss är det bara kaos...
SVAR: Haha. Ja. Här med! Bilderna är en illusion. Verkligheten är full med leksaker, högar med "borde-papper", kastruller i diskhon, sockerpacket som minstingen vält ut på köksgolvet osv. Men den världen delar jag inte med mig av här på bloggen. För här vill jag att både jag och mina läsare ska få njuta av vackra, mysiga saker och få fly verkligheten för en stund. I realiteten, när jag tar mina bilder, så föregås det av att jag först måste skjuta undan alla störande moment och så piffa lite runt omkring. Ingen ska tro att vi har det så tipp-topp som det ser ut. Det är en illusion, som sagt =).

3. Hur sätter du priserna på sakrna som du säljer?
SVAR: Ja, det där är svårt. Jag köper grundmaterial som färg, tyg, trä eller bilder när jag kommer över dem till ett bra pris. Jag handlar gärna på loppis och gör om föremålet till något ljuvligt. Så materialkostnaden är oftast inte speciellt hög. Däremot lägger jag ner otroligt mycket tid på mina grejer. Att exempelvis göra föremål med decoupageteknik (där först slipning och grundmålning behövs) tar flera timmar. Så jag försöker att värdera min tid, men ändå sätta ett pris som tror att folk tycker är rimligt. Jag brukar tänka att -Om jag såg den här saken i en mysig inredningsbutik, vad skulle den då kunna kosta? Sen har jag ju inget företag ännu, (än så länge är det bara hobbyveksamhet) så det finns ingen moms med i priserna.

4. Ska du inte jobba med sånt här egenligen Elin?
SVAR: Jo, jättegärna!!! Jag tror i och för sig att man oftare ska våga kasta sig ut. För vågar man aldrig något, så kommer man förmodligen aldrig nå sina drömmar. Men just nu är det inte rätt tid. Tre barn att försörja, huslån att betala... det säger sig själv. Jag jobbar som socionom, och i förhållande till handelsbranschen eller kulturbranschen är det ju ett betydligt säkrare kort. Sen är det ju också så att roliga pyssel- och inredningsjobb knappast växer på träd (Men om du läser det här, och har ett jobb till mig - så hör av dig!!!).

Ja, det var lite svar från mig. Jag vill också passa på att tacka dig som tittar in här då och då! Jag är så grymt glad och tacksam att få ha er läsare och blir mig alltid väldigt varm av era uppmuntrande ord, vare sig det är här på bloggen, på FB eller i mataffären!

STOR KRAM TILL ER KÄRA LÄSARE
KÄRLEK FRÅN MIG TILL ER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar