fredag 4 november 2011

I lampans sken

Här hemma växer pysselhögarna i takt med varje dag som någon är sjuk och krasslig. Lite segt... Så det kliar i fingrarna efter att få sätta igång med något kreativt projekt.

Hursomhelst. Idag tänkte jag visa er hur enkelt det är att klä om en lampa. Den här lampan hänger i vårt köksfönster. Från början var det en svart veckad lampa från Ikea. Den var i och för sig snygg och ganska stilren. Men jag vill ha ljus och mys!



Jag rev helt enkelt bort allt tyg från den tidigare lampan. Det är limmat på innerskärmen i plast, men med lite våld gick det bra =). Sen sydde jag en kjol av vitt fållat tyg. Jag gjorde den lite vidare än själva skärmen eftersom jag ville vecka den litegrann. Jag gjorde 8 veck, ca 1 cm breda och med ca 7 cm mellanrum. När själv kjolen var färdigsydd, trädde jag den över plastskärmen. Jag limmade en sträng längst upp för att hålla den på plats, sen fick den falla ner fritt. Slutligen knöt jag om ett underbart tovat band.



Ja, det var dagens tips från mig! Önskar er alla en riktigt härlig helg. Själv hoppas jag på friskhetstecken och tid för pyssel och hemmafix!

KRAM KRAM

2 kommentarer:

  1. vilken fin lampa! tack för härligt tips! kram från oss!

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt fin lampskärm.
    Jag har också den svarta från IKEA och blev genast sugen på att sno din design :-)
    //Johanna

    SvaraRadera