söndag 13 november 2011

Tvålgjutnings-premiär


I dagarna har jag för första gången testat att göra egen tvål. Det var verkligen lätt! Och kul med hemmagjord tvål!


Jag beställde tvålmassa från Slöjddetaljer. Den kommer i ett stort block. Jag rev den till små flisor på rivjärnet och smälte sedan i en bunke över vattenbad. Man kan tillsätta lite vad som helst - alltfrån hushållsprodukter till eteriska oljor och parfym. Jag valde två satser - en med mjölk och hunung och en med en örtblandning av lavendel, pepparmynta, passionsört m.fl. Därefter hällde jag den smälta massan i ett urdiskat mjölpaket och in i kylskåpet ett par timmar.


När alltihop stelnat rev jag bara bort mjölkkartongen och skar sedan tvålen i lagom tjocka skivor. Jag provade att göra ett mönster i tvålen med en servettring, det var svårt att få det bra. Jag får träna lite mer på det =).


Jag gjorde också ett par runda som jag gjöt i en plastmugg. Dessa har vi nu testat och jag kan konstatera att tvålen tvättar rent utan att svida och luktar rent på ett milt och naturligt sätt!


Några stycken slog jag in i vackra papper och dekorerade med pärlor, band och bilder. De blir fina presenter att ge bort!

Hoppas ni alla får en skön söndagskväll. Hit hemma kommer min kära kära syster Anna och hennes man ikväll. Det längtar jag verkligen efter!!!

KRAM Elin

4 kommentarer:

  1. Vilken mysig idé :) Vem skulle inte bli glad av en hemmagjord tvål & inslaget så fint ;) Ha en bra kväll. Kram Tilda

    SvaraRadera
  2. Vad lyxigt med hemmagjord tvål! & Fint som julklappar, Ha det bra! kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Så kul att göra egen tvål! Det blir ju perfekta små presenter :)

    Jag önskar dig en fin kväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. men så kul med egen tvål! Vi var på väg att beställa tvålmassa från panduro men fick begränsa oss när vi såg att vi svävat ut lite väl mycket när det gäller fakturan....
    tack för härlig inspiration och fantastiska ord på vår blogg! De värmer så i höstrusket! kram till sötaste dig!

    SvaraRadera