torsdag 28 april 2011

Man tager vad man haver


Nu har jag min syster på besök och har fått låna hennes kamera, så nu kan jag visa er vad jag suttit och pysslat med de senaste dagarna! Först har jag gjort en skylt, skulle man kunna säga. I brist på bra brädbitar eller färdigskurna skyltar, hittade jag ett vedträ som hade en relativt stor snittyta, som var ganska platt och hade en snygg form. Vaför inte tänkte jag =). Man kan ju prova. Och det gjorde jag!


Jag torkade bara av eventuellt damm med en torr trasa och sen målade jag direkt på den skrovliga träbiten. I ena ändan gjorde jag decoupage - en jättesöt ängel (servett) som jag beställt på Tradera. Decoupage ska helst ha plana ytor för ett perfekt resultat. Men här fick det gärna bli lite ruffigt, tyckte jag. Efter att ha lackerat bilden ett par gånger textade jag sedan LJUVA HEM på återstoden av vedträet. Jag bara skissade lite med blyerts innan och sen blandade jag till en grå nyans av vit och svart allmogefärg + lite vatten eftersom jag inte ville ha den för tjock. Ett lager lack över alltihop och Dadaaa! Så fint det blev - känner mig riktigt nöjd!


Jag har också gjort en ljuskrona till uterummet. Som bas använde jag en stålring som jag hittat ute i naturen och plockat med mig i väntan på det rätta projektet. Ljuslyktorna är små barnmatsburkar och emellan dem har jag tvinnat hjärtan av ståltråd. Jag gjorde en liten ögla längst ner så att man om man vill kan variera sig och hänga något fint band eller så där. Och så använde jag ståltråd för att hänga upp alltihop. En väldigt simpel konstruktion och lite udda. Men ikväll när jag och systrarna satt i uterummet och mös med te under de tända ljusen - lyste den så fint! Burkarna gav ett riktigt fint sken och ljuset reflekterades tydligt på hjärtana som verkligen trädde fram!


Kom ihåg att skräp inte alltid är skräp och att man kan göra fina saker av nästan vad som helst. Man tager vad man haver, som det heter. Det är bara fantasin som begränsar. Låt kreativiteten flöda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar