torsdag 5 januari 2012

Glimmrande trettondagsaftonsmiddag!


Idag är det trettondagsafton. Vanligtvis är det ingen dag vi brukar uppmärksamma särskilt mycket här hemma, men just idag blev jag så sugen på att göra något festligt. Så jag överraskade mannen min med en glimmrande middag när han kom hem ifrån jobbet!




Dukningen är ju halva nöjet, jag ääälskar verkligen att få duka fint! Vit duk som bas, och finporslinet, vita servetter och silversprayade kottar på varje plats. På bordet använde jag både min kandilaber och vackra glaslyktor som ljuskällor, en rosa hyacint och ett helt fat med glimmrande kulor. Kulorna inhandlade jag på Rustas mellandagsrea för nästan ingenting alls. Och jag älskar dem! De har känslan av fattigmanssilver och är otroligt fint formade. Som finish stödde jag över stjärnor över hela bordet.


Desserten komponerade jag ihop på egen hand - en saffrancreme med röda vinbär och chilichoklad. Riktigt mumsig dessert med roliga brytningar, den lena saffranscremen, mot de syrliga bären och den fylliga chokladen. Kan tilläggas att min man kanske hellre fått något annat, men jag och barnen var alla väldigt nöjda =). Tomtebloss i gjorde ju inte heller saken sämre. Lättaste knepet för att skapa lite feststämning runt matbordet!

Önskar er alla en fin trettonsdagshelg.
KRAM Elin

2 kommentarer:

  1. Så mysigt att få komma hem till det där! Ser fint ut och efterrätten låter supergod.

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du hittade till mig så jag kunde hitta hit!
    Vilken överraskning! Jag hade blivit superglad om jag hade fått komma hem till en sådan middag och en sån fantastisk fin dukning!

    Allt gott!

    Kram Johanna

    SvaraRadera