söndag 22 januari 2012

Hembakade semlor!

I helgen har jag bakat våra första semlor för året. Det är något särskilt, och inte minst att de är just Hembakade. De är många gånger bättre än de köpta, tycker jag!



Här kommer receptet:

75 g smör eller margarin
3 dl standardmjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
3/4 tsk hjorthornssalt
1 dl socker
1 st ägg
ca 1 l vetemjöl

Smält smöret och höll i mjölken. Låt spadet bli fingervarmt. Lös upp jästen i degspadet i en bunke. Tillsätt salt, socker och ägg. Blanda horthornssaltet i lite av mjölet och tillsätt det. Arbeta in så mycket av mjölet av degen blir smidig. låt jäsa ca 30 minuter. Rulla nu släta, runda bullar. Ca 15 st medelstora bullar ger detta recept. låt jästa på plåtar i ytterligare ca 30 minuter. Skjuts in i ugnen 8-10 minuter i 225 graders värme.



Bästa Mandelmassan:

En bit mandelmassa på tub
Semlebröd
Några mandlar
En skvätt grädde eller mjölk

Riv mandelmassan på rivjärn och blanda med semlebröd från hålet som ska fyllas i bullarna. Finkrossa några mandlar i mortel och tillsätt. Slutligen i med en svätt mjölk eller grädde så att massan får en lagom konsistens. Jag brukar blanda med gaffel, då delar sig semlebrödet lättare och mandelmassan blir jämn i konsistensen.

Önskar er fina läsare en härlig kväll därute i stugorna!
KRAM Elin

3 kommentarer:

  1. Mums!!! Du har sådana fina bloggar Elin!!! Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag som tänkte be dig om receptet idag:) Bra tajmat!

    SvaraRadera
  3. Jag kopierade precis receptet! Dom är så otroligt goda!! Tänk om man fick trolla sig hem till er och fika semlor nu - mums!!

    SvaraRadera