söndag 15 januari 2012

Slitet brödfat med blingbling


Hej på er. Här hemma har vi haft en riktigt lat och skön söndag. Alldeles underbart! Jag tänkte dela med mig av ännu ett pysseltips på temat om våra hemmagjorda julklappar. Min yngsta syster Ida hade önskat sig en brödkorg á la Elin. Rolig önskan tyckte jag! Men ändå hade jag en väldig beslutsångest över hur denna brödkorg skulle se ut. Ida är inte som jag - svag för inredning i ljuv shabby chic-anda. Hon blandar istället in mönster, brända toner, karaktäristiska varma färger och gärna asiatiska influenser hemma hos sig.

Så en dag när vår minsting rev ut mitt smyckeskrin föll allt på plats. Där i virrvarret av krimskrams låg ett kärt armband som dessvärre gått sönder och som jag bara lagt undan eftersom det tog emot så att slänga det. Det kunde jag använda tänkte jag! Sagt och gjort. Jag vitmålade ett robust träfat, och tog sedan tag i att finfördela armbandet och klistra på de små banden av röda pärlor på fatets utsida. Slutligen tog jag ett hänge från ett trasigt halsband och fäste det med kedja och pärla från armbandet, och klistrade det på fatets framsida.


Visst kan jag ibland vara helt hopplös med mitt sparande av saker som är trasiga eller halvförstörda... Men jag tycker ändå att det gång på gång lönar sig! Tänk att lite trasiga smycken plötsligt kan komma till användning igen och få en helt ny funktion =).


Jag var nöjd med mitt resultat, men kände ändå att det såg lite för plastigt ut. Så jag testade att slipa ner det och den slitna framtoningen blev pricken över i:et! Nu kändes det som ett fat som jag både kunde stå för - och ett fat som jag trodde skulle matcha Idas inredningsstil bra!

Jahopp, det var allt som jag hade att bjuda på idag. Önskar er en mysig och skön kväll där ute. Ses snart igen!

KRAM Elin

3 kommentarer:

  1. SÅ fint och perfekt hemma hos mig:) Tack älskade syster!

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev! Ja man ska inte kasta något! Det är bra-att-ha saker och kommer till användning när man minst anar det!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Väldigt smart ide må jag säga! Tur att du hade en liten medhjälpare som fanns tillhands : )

    SvaraRadera